تبلیغات
پرورش اندام و بدن سازی - ویتامین ها
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox


                            ویتامین

ویتامین ها :

کلمه ویتامین از واژه یونانی (( ویتا )) به معنی زندگی گرفته شده است . ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که برای سوخت و ساز مواد غذایی ، اعمال حیاتی بدن ، رشد و تندرستی ضرورت دارند و ناآگاهی از نگهداری مواد غذایی ، فرآوری نامناسب آن ها در منزل یا صنعت ، تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و در نهایت بیماری های مختلفی را به دنبال دارد . آشنایی با حساسیت ویتامین ها در مقابل عوامل خارجی و خواص آن هاست :

ویتامین C ، حساس به حرارت و فلزات :

یکی از حساس ترین ویتامین ها در برابر حرارت و سرمای زیاد ، محیط قلیایی ، مس و برخی از فلزات دیگر است که این عوامل در نهایت موجب تخریب آن می شود . مرکبات منبع فوق العاده ویتامینC  هستند . این ویتامین احیا کننده ای طبیعی و نوعی آنتی اکسیدان است ، یعنی در جریان خون قرار می گیرد و اثر شیمیایی موادی که به بافت های بدن آسیب می رساند را خنثی می کند . همچنین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می شود . این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن ، استحکام لثه ها و دندان ها کمک می کند ، همچنین باعث ساخت کلاژن  ( قوی ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را  در کنار هم نگه می دارد ) می شود و از بالا رفتن کلسترول خون و ایجاد لخته های خونی در رگ پیشگیری می کند .

ویتامین B 2  ، حساس به اکسیداسیون نوری : 

به اکسیداسیون نوری و واکنش های بیوشیمیایی بسیار حساس است و در برابر نور از بین می رود . این ویتامین در سوخت وساز انرژی نقش داشته ، مقدار نیاز به این ویتامین به سهم دریافت انرژی بستگی دارد . ویتامین 2B را می توان در جگر ، شیر و لبنیات ، تخم مرغ و انواع سبزی ها یافت . این ویتامین در خون سازی ، سلامت اعصاب و پوست موثر است . معمولا در مناطقی که افراد به اندازه کافی شیر و لبنیات مصرف نمی کنند دچار کمبود این ویتامین می شوند . ویتامین 2B جزو ویتامین هایی است که در ایران با کمبود آن مواجه هستیم . کمبود این ویتامین علائم متعددی از جمله ترک گوشه لب ها و تغییر رنگ زبان (به رنگ صورتی ملایم) را ایجاد میکند .

ویتامین B 12  ، حساس به مواد اسیدی و قلیایی  : 

ویتامینی حساس و مهم برای بدن است . حساسیت این ویتامین به قدری است که قابلیت تحمل نور ، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد . جگر، خاویار و ماهی سرشار از این ویتامین هستند . کمبود ویتامین 12B  به میزان خیلی کم می تواند منجر به کم خونی ، خستگی ، جنون و افسردگی شود ، در حالی که دوره طولانی کمبود این ویتامین می تواند برای همیشه به مغز و سیستم اعصاب مرکزی آسیب برساند .

 

ویتامین B 1  ، حساس به حرارت :   

به آسانی توسط حرارت تخریب می شود . نان سرشار از ویتامین  1B است و علاوه برآن جوانه گندم ، آجیل ها ، سویا ، سبزی ها و میوه ها سرشار از ویتامین 1B هستند . اگر ویتامین 1B در بدن وجود نداشته باشد ، فرمانی از سیستم عصبی به عضلات داده نمی شود و علائم کمبود ویتامین 1B در سیستم عصبی و سیستم قلب و عروق خود را نشان می دهد . خوشبختانه چون بیشتر ایرانیان نان مصرف می کنند و این ویتامین به وفور در نان وجود دارد ، در سطح کشور ما نسبتا مشکلی در این زمینه وجود ندارد .

 

ویتامینK   ، حساس به نور و یخ زدگی :            

این ویتامین در برابر حرارت پایدار است ، اما در مقابل نور خورشید و یخ زدگی از بین می رود . منابع غذایی ویتامین K شامل جعفری ، کلم ، اسفناج ، گل کلم ، کاهو ، گوجه فرنگی ، کرفس ، لوبیا سبز ، شاهی ، شلغم و نخودسبز پخته است ، همچنین در شیر و گوشت به مقدار کم وجود دارد . ویتامین K غیر از منابع غذایی ، توسط باکتری های روده نیز ساخته می شود ، به همین دلیل کمبود آن در انسان نادر است . مهم ترین فایده این ویتامین ، جلوگیری از خون ریزی است . این ویتامین در کنترل و درمان خون ریزی ناشی از بیماری های کبد زردی ، زخم معده ، پیشگیری از سنگ کلیه مفید است .    

 

 

ویتامینE   ، حساس به نور و گرما :    

  یک ویتامین محلول در چربی است.این ویتامین در بافت كبد و چربی و قلب و عضلات بیضه ها و رحم ،, خون و غده هیپوفیز و غدد فوق كلیوی ذخیره میگردد.
این ویتامین را بعلت خواص آنتی اكسیدانی اش ویتامین جوانی میدانند. همچنین این ویتامین موجب رسیدن مقادیر زیادی از اكسیژن به بدن می شود و موجب افزایش طاقت و تحمل حین انجام فعالیت هعای بدنی می شود.
در اثر كمبود این ویتامین عوارض زیر مشاهده می گردد.
تخریب گلبولهای قرمز(آنمی همولیتیك) , تحلیل عضلات , بعضی از انواع كم خونی ,برونكوپنومونی در كودكان نارس, نوروپاتی و میوپاتی همراه با كراتین اوری در بزرگسالام مبتلا به سوجذب طولانی مدت.
از منابع این ویتامین می توان به جوانه گندم, دانه سویا, كلم بروكلی, اسفناج, آرد غلات كامل و تخم مرغ.

 

ویتامینD   ، حساس به  سرما :

ویتامین د را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.
منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل
غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است.

 

 

                  



نوشته شده توسط :محمد علی کریمی
جمعه 31 مرداد 1393-11:48 ق.ظ
نظرات() 

Why does it hurt right above my heel?
جمعه 13 مرداد 1396 08:26 ب.ظ
What i do not understood is in reality how you are now not actually a lot more smartly-favored than you may be now.
You are so intelligent. You realize thus considerably on the subject of this matter, produced me in my view imagine
it from so many various angles. Its like women and men are not fascinated except it is one thing
to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs nice.
Always maintain it up!
http://irariegler.hatenablog.com/
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:56 ق.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads
up. The text in your content seem to be running off the screen in Safari.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to
do with web browser compatibility but I figured I'd post to
let you know. The design look great though! Hope you
get the issue resolved soon. Many thanks
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:10 ق.ظ
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?

I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.

Any responses would be greatly appreciated.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 01:44 ب.ظ
This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I
have found something that helped me. Appreciate it!
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 01:08 ب.ظ
This design is steller! You obviously know how to
keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Great
job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.
Too cool!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر